«Sale»

Jeg skulle liksom bli greiere, og slutte å gjøre narr av alle firmaer og butikker som bruker engelsk for å flotte seg. Jeg skulle bli mer positiv, og i stedet se på de som gjør en god innsats på norsk. Så gikk jeg en tur nedover Bogstadveien i dag.

«Sale sale sale» her og «sale sale sale» der, overalt «sale sale sale». Og jeg spør meg selv: Hvorfor alt dette snakket om å sale? Jepp folkens, «sale» er et verb, og vi bruker det når det er snakk om å sale opp en hest. Ellers aldri. Aldri! Men jeg er da ikke helt teit heller, og skjønner at butikkene bruker det engelske ordet for «salg». Men da må jeg igjen spørre: Hvorfor? «Salg» er et helt utmerket ord, det er ikke langt og vanskelig, det inneholder nøyaktig like mange tegn som det engelske ordet, og deler til og med tre av fire bokstaver med det. Hvorfor taster dere «e» i stedet for «g» etter å ha skrevet «sal»? Hvorfor? Hva er poenget? Oslo er ikke London, det er ikke New York, uansett hvor hardt dere prøver.

En kommentar om “«Sale»

Legg igjen en kommentar

