Dumme Word

Ord delinger. En deilig ting å hate, for de er overalt. I butikkvinduer, i reklamer, i firmanavn og i e-poster du mottar. Så kan man gå og knurre da, grr grr, de ville fått røde streker i margen om de hadde gått i fjerde klasse, at ikke voksne folk kan lære seg ordentlig norsk, og så videre.

Men etter at jeg nylig fikk en ny Word-versjon der jeg ennå ikke har kommet så langt at jeg har skrudd av den automatiske rettingen, begynner jeg å forstå at det lett kan gå i ball for noen. For rettefunksjonen ber meg påfallende mange ganger om nettopp å dele ord. Som du kan se på bildet nedenfor: «by utviklere» i stedet for «byutviklere», «hjemme bryggede» i stedet for «hjemmebryggede», «hoved kuppelen» i stedet for «hovedkuppelen» og «kvalitets sted» i stedet for «kvalitetssted».

Hvem er det som har laget en rettefunksjon som så ofte ber brukerne om å skrive feil? Neste gang jeg ser en ord delings feil, skal jeg ikke knurre så mye. Men litt, jada.

2 kommentarer om “Dumme Word

  1. Word!

    Jeg fikk også Office 2010 på jobben rett før jul, og blei med det en skikkelig tekstbehandlingskløne over natta. Føkkings feature creep. Et heldags «hva er nytt i Office 2010»-kurs har kun klart å bøte på bittelitt av skaden foreløpig.

    Konsekvens: Jeg skriver mindre og mindre i MS Word, og mer og mer i Notepad, GoogleDocs, Evernote, Writer, hva som helst, bare ikke det jævla møkkaprogrammet fra Seattle.

Legg igjen en kommentar

