Synne Leas dikt

En av de beste diktsamlingene som kom ut i fjor, og som heldigvis fikk mange gode anmeldelser, var Du har et sted å løpe inn av Synne Lea. Den består av dikt hun skrev rett etter at hun fikk det første barnet sitt, og det forstår man. Nesten alle diktene er stilet til et «du» som vi forstår er ganske så lite og hjelpeløst. Forfatteren ønsker seg flere hjerter til hvert menneske, den hun skriver om sover en søvn som ikke er hennes egen, og det skapes en stemning av at mye står på spill i det som skildres.

Her er det diktet jeg liker best.

Snøen snør øynene mine
igjen. Vet ikke lenger hvor jeg er,
men husker steder jeg har gått
og aldri kommet
ut på den andre siden, dager uten deg
hvor jeg står igjen.

Igjen. Snøen svelger
og det blir stille.

Tiden kryper inn
i ørene mine som om jeg levde
under vann. Jeg holder pusten
for livet ditt.

Legg igjen en kommentar

