Hva med de sjenerte?

«Elevenes innsats i klasserommet teller ikke når karakteren skal settes,» skriver Aftenposten over hele forsiden i dag. Bakgrunnen er at Utdanningsdirektoratet har bestemt at lærere ved ungdomsskolen og i videregående ikke får la elevenes innsats, oppførsel og holdninger telle når de skal sette karakter. Lærere og flere elever misliker ordningen, og de får full støtte fra et samlet storting.

Det er sikkert mange gode grunner til at elevenes innsats skal telle. Tillat meg likevel å komme med følgende, litt bitre minne: Jeg fikk 4 i historie til artium. Gjennom hele skoleåret hadde jeg aldri fått et dårligere prøveresultat enn 4/5, og stort sett ligget på 5- og blanke 5’ere. Likevel fikk jeg altså 4. En karakter jeg aldri hadde fått tidligere. Jeg spurte læreren om hvorfor, og han sa det var fordi jeg ikke hadde deltatt nok i timene.

Da ble jeg ganske paff. Det stemte, for jeg rakk aldri opp hånden, men forsto han ikke hvorfor jeg ikke gjorde det? Det var jo ikke fordi jeg ikke kunne noe. Det var fordi jeg var for sjenert.

Å premiere elevers innsats i timene er det samme som å premiere enkelte personlighetstyper. Det er å premiere de som er vant med, flinke til og ikke redde for å formulere seg, mens de tilbakeholdne – som sitter inne med den samme mengden kunnskap – straffes med dårligere karakterer. Rettferdig er det ikke. Min gamle historielærer kan likevel sove godt om natten: Det har ikke hatt noe som helst å si for livet mitt at jeg fikk 4 i stedet for 5.

Legg igjen en kommentar

