Grand Central Station

På samme måte som et lotteri har, eller i hvert fall bør ha, noen vinnerlodd, er vi i løpet av et liv nødt til å støte på en god del tilfeldigheter. Her er min fra i går.

Jeg flyttet vekk dagsengen for å hente frem en skrue og en blyant som hadde falt ned bak den mens jeg monterte en gardinstang. Bak dagsengen lå også et postkort vi kjøpte i New York med motiv fra Grand Central Station. På bordet ved siden av lå boken jeg leser for tiden, «Falling Man» av Don DeLillo, og jeg tenkte kortet kunne funke som et bokmerke. Så jeg la det inn der kapittel 4 begynner.

Og hva leser jeg så, på side 32, fire sider ut i kapittel 4: ”Half an hour later she was in Grand Central Station to meet her mother’s train.”

Ikke så rart, kanskje, ettersom boken foregår i New York, men likkavæl’a. New York er en stor by. Tidligere hadde jeg lest om World Trade Center, Canal Street, Broadway, East Harlem og Washington Square Park. Det er mange steder i New York man kan skrive om. Kapittel 4 handlet om Grand Central:

”A dozen people were grouped around a guide near the staircase to the east balcony, gazing at the sky ceiling, the gold-leaf constellations, with a guardsman and his dog standing alongside, and her mother could not help commenting on the man’s uniform, the question of jungle camouflage in midtown Manhattan.”

Grand Central er en av de flotteste togstasjonene jeg noen gang har vært på. Sånn europeisk pompøs som du nesten må være amerikaner for å bygge, diger, mye marmor, søyler, vakre skilt som viser vei til spor og annonserer avgangene, og en enorm myldrehall midt i der de har valgt å ikke la butikker og spisesteder etablere seg for å beholde stilen. Respekt. Skal du i butikker, og det må du, i hvert fall en av dem, – souvenirbutikken til New York City Department of Transportation – må du gå ned en etasje. Der har de alle mulige kule tog- og t-bane-souvenirer, fra magnetskilt med navnet på stasjoner (vi kjøpte Times Square) til leker, slips, kart, nøkkelringer, t-skjorter (jeg kjøpte en med «T 2nd Avenue Local») og bokstavtog.

Her ser du hvordan vi lagde et fint togsett trukket av lokomotivet Thomas. Dessverre ville ikke Maria at vi skulle kjøpe disse vognene, og dessverre insisterte ikke jeg på at vi skulle gjøre det, så bare lokomotivet ble med hjem. Nå leter jeg etter bokstavvogner i Oslo.

Legg igjen en kommentar

