Ulovlig gave

Kjære dagbok

I dag gjorde jeg noe jeg ikke burde ha gjort. Jeg tok imot en gave. Jeg møtte tilfeldigvis Asbjørn Øveraas, redaktør i forlaget Aschehoug, på gaten i Lille Grensen. Han hadde kjøpt plommer på Stortorget, og spurte om jeg ville ha en. Jeg sa ja takk. Så spiste jeg den.

Neste tirsdag skal jeg intervjue en forfatter som Asbjørn har ansvaret for å gi ut på Aschehoug. Det er med andre ord helt tydelig at jeg har latt meg bestikke, selv om intervjuet ble satt opp før jeg ble tilbudt plommen. Samrøret er uheldig.

For å bøte på skaden, har jeg fått taksert verdien av plommen hos en økonom slik at jeg kan innrapportere den. Til meg selv. Jeg er selvstendig næringsdrivende. Etter å ha forhørt seg om plommens modenhet, saftighet og smak, takserte økonomen den til 2 kroner og 50 øre. Jeg må innrømme at jeg på forhånd hadde vært redd for at den skulle være dyrere. Det forhindrer likevel ikke at jeg neste gang må være enda mer forsiktig.

En kommentar om “Ulovlig gave

Legg igjen en kommentar

