Alnaparken

Groruddalen består av grønn urskog der du kan sykle langs en idyllisk og delvis gjenvokst liten elv. Det er inntrykket jeg hadde sittet igjen med om jeg ikke hadde sett annet enn av den jeg gjorde tidligere i sommer.

Jeg måtte en tur opp på Lørenskog for å snakke med revisoren min. Det var en fin dag, så jeg bestemte meg for å ta sykkelen på toget og sykle hjem igjen. Fra Lørenskog og ned til sentrum er det jo stort sett bare nedoverbakke.

Først passerte jeg Høybråten, deretter en del av Furuset, og så fikk jeg se skiltene som pekte til et sted jeg før bare hadde lest om: Alnaparken. Jeg hadde det ikke travelt, og noe av poenget med å sykle var jo å se steder jeg ikke hadde sett før. Ergo vendte jeg forhjulet i den retningen.

Den gjør til å begynne med ikke så mye ut av seg, Alnaparken, og deretter fortsetter den med det, å ikke gjøre så mye ut av seg. Et skilt peker mot en smal grusvei som forsvinner inn blant noen lave trær. Deretter beveger du deg langsmed denne smale grusveien noen kilometer. Elven følger deg, og den er ikke liten og gjenvokst hele tiden – noen ganger blir den riktig så stor og fin, og får til og med en bro over seg.

Noe av det besynderlige med parken, er at du hele tiden hører bruset fra resten av Groruddalen, biler og tog, men du kan ikke se den. Du lukkes inne i en egen sfære av grønt. Alnaparken frister ikke til å ta med seg piknikkurv. Det er få steder der det egentlig egner seg å stanse for å nyte utsikt eller sol, og sånn sett er det bra om den blir utbedret en god del mer, men for en spasertur, eller å sykle gjennom, er den fin-fin.

Legg igjen en kommentar

