Oliventre – del 2

Jeg trodde en stund jeg skulle bli den første som greide å ta livet av et oliventre uten å bruke bulldozer – at jeg skulle sette ny pers i brune fingre. Som jeg skrev i en tidligere bloggpost, er oliventreet et usedvanlig tøft og seigt tre som overlever når det er tørt, tørt, tørt, gjerne i kalksten og tørr leire. Derfor var jeg optimistisk. Dette skulle gå bra.

Så gjorde det ikke det. Da jeg kom hjem fra en drøy ukes lang ferie, la jeg for første gang merke til at det hang med hodet. Brune blader drysset ned på balkongen. Hadde det likevel hatt det for tørt? Jeg hadde aldri vannet det, men det fikk vel litt regn. Det trodde jeg skulle være nok. Kunne det være at det trengte mer jord?

Jeg gikk til en blomsterbutikk som ligger nedi veien her. De hadde ikke noe jord, men da jeg forklarte hvordan oliventreet mitt hadde det, sa de med en gang at det var tørst. Skikkelig tørst. Du må gjerne la det stå i en bøtte med vann, sa de.

Dermed satte jeg igang en redningsprosess. Treet fikk vann flere ganger hver dag. Jorden ble gjennombløt. Og nå, endelig, etter over to uker med intens vanning, ser vi resultater: Nye, lysegrønne skudd ytterst på grenene.

Legg igjen en kommentar

