Damevesken

I dag gjorde jeg noe ulovlig: Jeg ryddet i en dameveske. For en mann er dette like ulovlig som det er for en dame å rydde i en manns platesamling. Det kan liksom ikke komme noe godt ut av det.

Anledningen var grei nok. Min kjære var på jobb, og for å sjekke nettbanken trengte hun en kode. Kodedingsen, ringte hun hjem og fortalte meg, lå i den lille vesken som hang i gangen. Jeg hadde med andre ord fått adgang.

Å finne kodedingsen med en hånd mens jeg holdt telefonen med den andre, var imidlertid lettere sagt enn gjort. Damevesker er det nærmeste vi i den virkelige verden kommer skallet til Skallmann. Hva som helst kan til enhver tid trekkes opp fra en dameveske. Solkrem, plaster, paracet, pastiller, briller, billetter, bilder, binders, sikkerhetsnåler, småpenger, sedler, tyggis, avis, magasin, bøker, minnepinne, kvitteringer, sjokolade, drops, en liten sykkel og deler av Uruguay, i tillegg til de vanlige greiene som lipgloss, mascara, speil, nøkler og lommebok. I ren frustrasjon tømte jeg alt utover sofaen.

Selvfølgelig fortalte jeg ikke det til henne. Jeg tilbød meg heller ikke å «rydde» i vesken, for det er, som sagt, strengt ulovlig. Så satte jeg likevel i gang.

Hva fant jeg? Nå skal jeg ikke gjøre denne bloggposten verre enn den allerede er, men det var i hvert fall ingen ulovlige ting der, som våpen, kokain eller falske identitetspapirer, som tydet på at min kjære levde et hemmelig dobbeltliv jeg ikke visste om. Jeg foretok heller ikke en brutal rydding. Det gikk smult for seg, og etterpå hang jeg vesken pent på plass, ganske fornøyd og litt klokere.

Men dette var bare den lille vesken. Jeg lurer på hva som skjer den dagen jeg får tilgang på den store.

Legg igjen en kommentar

