Hold byen ren

Her om dagen kastet en fyr fra seg kaffekruset sitt rett utenfor her vi bor. Jeg blir alltid perpleks når jeg ser voksne og edru folk kaste fra seg søppel på fortauet. Jeg tenker: Er det min oppgave å fortelle dem at søppel ikke er særlig stas? Hvordan bør jeg i så fall fortelle dem det? Finnes det en god måte?

Etter at han hadde kastet fra seg kruset og passert meg, gikk han inn en dør litt lenger ned. Om jeg hadde sagt til ham at «Døh, jeg bor her asså, og jeg synes ikke det er særlig kult med søppel på fortauet,» kunne han altså ha svart at han også bodde her. I så fall kunne jeg bedt ham om å ta med seg kaffekruset inn og kaste det på stuegulvet sitt, om det var slik at han syntes søppel var så fint, men det spørs om det hadde fått ham til å gå tilbake og plukke opp etter seg.

En konflikt bør ideelt sett løses på en slik måte at ingen av partene blir sure og lei seg. Kjefting, vold og moralisering har lite for seg. Målet bør være at konflikten løses slik at begge synes det var det eneste fornuftige resultatet. Gandhi ønsket alltid å bli venner med sine motstandere. Når han kjempet mot britenes makt over India, forsøkte han bestandig å gjøre det på en slik måte at britene skulle forstå at det ville være til det beste for alle parter om de sa takk for seg.

Hvordan skal man få en søppelkaster til å forstå at det lureste for alle er å ikke kaste søppel? Du har jo ikke god tid når det spontant oppstår en slik situasjon på gaten. Hva skal førstesetningen være? «Legger du den der for å hente den senere?» Skal man plukke opp søppelet, gi det tilbake og si: «Unnskyld, jeg tror du mistet noe»? Eller skal man rett og slett spørre: «Hvorfor gjorde du det?»

Uansett hvilken lur replikk jeg kommer på, vil det være forgjeves. Jeg kommer aldri til å bruke den. For det er noe med dette: Alle vet at man ikke skal kaste søppel. Det er barnelærdom, og ingen vil bo i en by full av søppel. Vi behøver ikke å lære det flere ganger. Likevel er nå Rusken ute igjen for å minne oss på at vi må holde byen ren. Plakaten jeg knipset står på bussholdeplassen like ved der vi bor, og det er stor sannsynlighet for at søppelkasteren vil se den. Spørsmålet er bare: Hva tenker han når han ser den?

Legg igjen en kommentar

