Peter Englund

En av grunnene til at jeg begynte å skrive blogg, var at jeg leste den Peter Englund hadde. Jøss, tenkte jeg, en blogg kan jo være både personlig, leken, uhøytidelig og klok, og satte meg fore å skrive en som var like bra. (Så langt uten å lykkes.)

I fjor ble Englund utnevnt til ny leder (ständig sekreterare) av Svenska Akademien, og dermed hadde han ikke tid til å skrive blogg mer. Sjette juni ble den lagt ned. Så må han likevel ha savnet det å blogge, for nå på nyåret har han opprettet en ny en: Att vara ständig. Viktigt och oviktigt ur en akademisekreterares liv. Og ja, den er selvfølgelig både personlig, leken, uhøytidelig og klok. Klikk og les.

Ettersom jeg opprettet denne bloggen som et resultat av å ha lest Englund (jeg valgte til og med wordpress i stedet for blogspot fordi han hadde det), er det med en viss tilfredstillelse jeg registrerer at han med sin nye blogg har valgt den samme malen som den jeg har. Jeg kan late som om en ring er sluttet: Jeg kopierte ham, og nå kopierer han meg. Men han har nok aldri sett denne bloggen.

Kanskje skal jeg publisere på bloggen min det intervjuet jeg gjorde med ham for Vinduet?

2 kommentarer om “Peter Englund

Legg igjen en kommentar

