Kristent skaut

Ikke er jeg medlem av noen trossamfunn, men det er bare når jeg har dårlig tid jeg går forbi et skilt der det står «Åpen kirke.» Her en kveld var jeg innom Vår Frelsers ortodokse kirke. Som navnet forteller, ligger den inne i Vår Frelsers gravlund, nærmere bestemt rett ved inngangen i det sørøstre hjørnet.

Å gå inn var som å bevege seg enda lenger østover. Det duftet sterkt av røkelse, levende lys og ikonostaser var overalt, og liturgisk sang fylte rommet. En dame nikket og smilte til meg for å signalisere at jeg var velkommen. Jeg stilte meg rett innenfor døren.

Det er den russiske ortodokse kirke i Norge som eier bygningen. På hjemmesidene deres står det at det som tidligere var et gravkapell ble vigslet til ortodokst bruk i 2004 av metropolitt Kirill av Smolensk og Kaliningrad. Den samme damen som hadde nikket og smilt meg velkommen sa noe på russisk, etter gestene å dømme at jeg burde gå lenger innover i rommet, men jeg signaliserte at jeg sto bra der jeg stod.

En gang før har jeg vært i en ortodoks kirke. Det var i Skopje, Makedonia, og var da så heldig å få med meg et bryllup. Der som her ble det sunget hele tiden. De som sang her sto på en balkong over inngangsdøren, så de så jeg aldri, men etter hvert kom det en prest som deltok i sangen. Noen preken var det ikke mens han sto foran menigheten. Deretter gikk han tilbake bak veggene som skiller alteret fra resten av rommet.

Jeg la merke til at alle kvinnene i menigheten hadde skaut. Noe som for så vidt stemmer godt med det bildet man har av gamle, russiske babusjkaer med skaut, men jeg lurte: Har skautet en religiøs betydning i ortodoks kristendom?

En rask titt på Wikipedia etter at jeg kom hjem avslørte at skaut ikke bare har en religiøs betydning for ortodokse, men for alle kristne kvinner. I Første Korinterbrev 11:13 skriver Paulus: «Døm selv! Sømmer det seg for en kvinne å be til Gud uten å ha noe på hodet?»

De fleste norske menigheter synes å svare Paulus at ja, det sømmer seg. Likevel kan dette bibelsitatet bidra til å synliggjøre at kristendom og islam har de samme røttene, nå da det muslimske skautet er i stand til å avkreve holdninger på statsrådsnivå i og med spørsmålet om det er forenlig med politiuniformer. For øvrig velger også mange religiøse jødiske kvinner å dekke til håret sitt.

At sitatet i stor grad er blitt ignorert i norske menigheter, kan også bidra til å synliggjøre at å være religiøs eller ei ikke behøver å dreie seg om skaut. Leila Ahmed er en muslimsk akademiker som sier at Koranen ikke et eneste sted påbyr skaut, og at påbudet om «anstendig» påkledning må tolkes etter tid og sted.

Wikipedia skriver at heller ikke alle ortodokse kvinner dekker til hodet sitt. Under gudstjenesten i Oslo var det heller ikke slik at menn sto til høyre og kvinner til venstre, slik praksisen ofte er i ortodokse kirker. Man finner sine egne varianter. Etter tyve minutter slukket de alt det elektriske lyset, slik at bare stearinlysene brant, og noen begynte å gå mens koret over døren fortsatt sang. Også jeg snek meg tilbake ut i vintermørket da.

2 kommentarer om “Kristent skaut

  1. Bestemor mi (ho døydde for nokre få år sidan) gjekk alltid med skaut når ho arbeidde. Skaut er eit fint norsk ord. Det skulle berre mangla at me ikkje hadde eit rotekte norsk ord på eit så tradisjonsrikt klesplagg.

    Bestemor mi var ikkje muslim, men aktiv i den lokale misjonsforeininga.

    Eg føler at mi historie «forsvinn» (som det heiter no til dags, eg kjenner meg litt framand ved å bruka slike uttrykksformer) litt i den debatten som i dag rasar om skaut og hijab.

    Eg var glad i bestemor mi og kunne ikkje ha tenkt meg henne på nokon annan måte.

  2. Det er et veldig godt poeng at vi har et så fint og rotekte norsk ord som «skaut» på det som er et tradisjonsrikt klesplagg. Antageligvis ville det vært langt lettere å være muslimsk innvandrer til Norge for to generasjoner siden.

Legg igjen en kommentar

