Heia slipset!

Olav Randen har en kommentar om slips på trykk i Klassekampen lørdag den 31. oktober. Hovedpoenget er dette: Slips bør brennes på Youngstorget og forbys. Hvorfor?

Blant annet fordi det ikke har noen praktisk funksjon. Slipsets eneste funksjon, skriver Randen, er å uttrykke makt. Det signaliserer at her kommer en person som er viktigere enn andre.

Jeg klør meg i hodet og lurer på om Randen noen gang har sett undertegnede med slips. Det kan meget vel hende, for jeg liker å ha på meg slips når jeg skal markere at en anledning er viktig. For eksempel når kjæresten min er så snill at hun bestiller bord til to på bursdagen min. Det gjorde hun her om dagen. Jeg vet at hun da vil ta på seg fin bluse og fint skjørt. Skal jeg da stille i skjorte som er knappet opp i halsen, akkurat slik jeg ser ut når jeg tar bussen, når jeg sitter hjemme og arbeider eller spiser frokost?

Nei, det skal jeg ikke. For å vise at jeg setter pris på at vi går ut sammen, velger jeg med omhu et fint slips – og det liker hun. Da er det dypt forstemmende å vite at Randen kan ha observert meg og tenkt at her er en arrogant viktigper som bare er ute etter å signalisere makt.

Randen er geitebonde. Ved hjelp av internett har jeg nå greid å spore opp en butikk (zazzle.com) som selger slipset «Viva Lamancha» – et slips med et fin-fint geitemønster. Kanskje det vil blidgjøre Randen om jeg bruker det neste gang?

Legg igjen en kommentar

