Vepsen på Vespa

vespa

I det siste har jeg begynt å sette meg på den vesle cafeen Vespa i Københavngata 2 ved Sofienbergparken om morgenen. Den åpner åtte, serri. Hyggelig betjening og god kaffe, ofte italiensk årgangspop på anlegget.

Når man sier Vespa, tenker de fleste av oss på en viss type moped, kjent fra utallige filmer, og det er jo riktig. Det som kanskje ikke er like kjent, er at «vespa» er det italienske ordet for veps. For øvrig et veldig bra navn på mopeden: Den surrer gjennom trafikken, forbi alle de dovne hestebilene, som en ivrig veps.

Derfor har cafeen Vespa en veps som logo. Men nå kommer det rare: De har også en husveps. Hver morgen når jeg setter meg, surrer det en veps på vinduet foran meg. Nesten hver eneste morgen i to uker nå. Det til tross for at døren til cafeen hele tiden står åpen. Må ikke det bety at vepsen trives her? I stad satt den på kanten av den tomme kaffekoppen min. Idet jeg nå sitter her og skriver, flyr den oppunder taket, hit og dit, ikke ut. Jeg regner med at den er her i morgen også.

Legg igjen en kommentar

