Dagens artist: Natacha Atlas

På 90-tallet var jeg platesnurrer i Filologisk Forening – studentforeningen på HF i Oslo. Det var stort sett veldig gøy, selv om jeg litt for ofte fikk oppfordringen om å «spille noe kul musikk fra 80-tallet», det ville si Wham!, Cyndi Lauper, Michael Jackson og Pointer Sisters. Ikke at jeg har noe imot disse, men at det var så forutsigbart hva som slo an kunne av og til være litt deprimerende. Nå setter jeg på «Billie Jean», og der er dansegulvet fullt, ja. Sku’du sett.

Desto morsommere da når jeg hadde bestemt meg for at folk pinadø skulle få noe de ikke hadde hørt så ofte, – kanskje aldri – og det slo an. Jeg har noen veldig gode minner: Da dansegulvet var fullt av folk som danset til Nick Caves «Red right hand», og mengden holdt seg der da jeg fulgte opp med «Electioneering» av Radiohead. Eller han som begeistret ropte «Jaaa!» da jeg satte på «Teenage kicks» av The Undertones.

En sang som av og til fungerte glimrende, og andre ganger ikke fungerte i det hele tatt, var «Amulet» av Natacha Atlas. I en perfekt verden ville den fungert hver gang. 

Legg igjen en kommentar

