Det er dette som er kaffe

kaffe3.jpg 

Å sove lenge om morgenen, stå opp, spise frokost mens man leser morgenavisen, deriblant Klassekampens utmerkede bokmagasin, der Bendik Wold bruker sin fascinasjon for den ensporede romanteoretikeren Georg Lukács til å kritisere Åsne Seierstad, – akkurat det bør hun kunne ta helt med ro, for Karin Sveen gir henne en positiv anmeldelse fire sider senere – før man setter seg med en god bok på kaffebaren Javelin, rett nedenfor Kampen kirke, det er oppskriften på en god lørdag formiddag.

Javelin er bitteliten. Knappe seks stykker kan sitte langsmed vinduet før det blir stappfullt. Men om baren er liten, er smaken stor, for å si det med en grufull klisjé. For det er så mye rart man får servert av melkekaffer rundt om i Oslo. Noen smaker salt, andre smaker vann, noen smaker bare fet melk, og atter andre serverer deg lunken drikke. På Javelin smaker det godt og fyldig av kaffe. Det er så du nesten ikke kan bestille en dobbel espresso, for den truer med å ta knekken på deg. I tillegg består betjeningen uten unntak av hyggelige mennesker. Eneste minus er at de kun har radio, ikke stereoanlegg, og at den alltid står på P4. Nå er det vel egentlig ingen radiokanaler som egner seg for 24-timersbruk; desto større grunn til å skaffe seg en cd-spiller. Jeg donerer en bunke brente cd-er til cafébruk den dagen det skjer.

8 kommentarer om “Det er dette som er kaffe

  1. Dette er misunningsverdig. Her på Kiellandsplass fins det ikkje slike varme (som i sjelevarming) stader i det heile teke, bortsett frå inni Ilaparken, men ein kan jo ikkje sitje der og drikke kaffien sin om vinteren (no har dei teke dei flotte trea og! Det var dei som var parken si sjel). p4 dreg ned, men er framleis betre enn kanal24. Eg lyt ta meg ein tur. Men: det er ingenting som sler det å stå otråålig tidleg opp, og sitje slik i bedageleg morgontrøyttleik og drikke kaffien sin. Merkeleg nok fungerer hovudet nesten betre då.

    Svime

  2. Jeg har et sånt evig forsett om å stå opp en time tidligere hver dag for å kunne begynne dagen med kaffe og aviser på Javelin, for jeg er helt enig. Men greier jeg det? Gjø’kke det, vet du.

  3. Javelin! Det ordet lærte jeg i Summer Games 1 på Commodore 64 i 1984, tror jeg.

    Angående radioen deres: Kan du ikke bare snike deg bak disken med en flaske superlim i et ubevoktet øyeblikk og fryse FM-vrideren på 100.0 som seg hør og bør? P2 kan man høre på 24/7, nemlig. (Bortsett fra i tidsrommet 11-12 på hverdager, da savnet etter Guttorm Andreasens nå nedlagte programpost Wasabi blir for stort.)

  4. Ingen dum idé, Jørgen. Problemet med P2 er at prateprogrammene deres ofte er så interessante at det blir vanskelig å få lest eller skrevet noe mens de står på.

  5. Jeg synes det er litt trist at man kan bruke Lucas til noen form for moderne litteraturkritikk.

    Skal du basere deg på marxistiske teoretikere, har Adorno og Eagleton mye mer up-to-date analyser. Lucas liker ikke Virginia Woolf, for fanden!
    Fjase Bendik Wold. Ikke at jeg digger Seierstad, nødvendigvis. Men likvel.

  6. Virginia Woolf er ikke den eneste han ikke liker, for å si det sånn. Derfor var det ekstra morsomt at Sveen i sin anmeldelse trakk frem – som en god ting – alt det han ikke liker, nemlig skildringen av detaljene man kan lade med mening. Om man vil. Og det bør man.

  7. Heisann,

    Takker for hyggelig omtale av Javelin Kaffebar her på Kampen. Som eier vil vi ta innspillene til følge, og se om ikke vi kan skaffe en liten CD spiller… Utfordringen vår, her som alt annet, er om vi faktisk har en plass å sette CD-spilleren… Vi skal gjøre vårt beste 🙂

    Når det gjelder P4, så er nok det litt min feil, da jeg har «standardisert» på P4. Ikke fordi P4 er den beste radiokanalen, for det er den neppe, men fordi den er så alminnelig, og har som regel ikke så bråkete musikk. Passer fint som bakgrunnsmusikk tenker vi da;-)

    Men nå kommer snart en CD spiller…tror jeg da 🙂

    Ha en riktig god helg!!!

    Mvh Geir

  8. Hei Geir

    Man skal være forsiktig med hva man skriver – noen kan finne på å lese det 🙂 Godt du ikke tok det ille opp. Om det nå dukker opp en cd-spiller, så skal jeg holde løftet mitt og ta med en bunke plater med noe som kan passe hos Javelin. En kompis av meg har forresten en bitteliten (men bra) cd-spiller jeg tror han ikke bruker lenger. Skal høre om han har lyst til å bli kvitt den.

Legg igjen en kommentar

